Més de 40 activitats donen forma a Maig Ceràmic 2026 a l’Alcora, a un any del 300 aniversari de la Reial Fàbrica

L’Alcora ha donat hui inici a una nova edició de Maig Ceràmic, una de les cites culturals més destacades del municipi, que tornarà a omplir de ceràmica, art i patrimoni diversos espais durant els mesos de maig i juny.
La inauguració s’ha celebrat a l’ESCAL (Escola Superior de Ceràmica de l’Alcora), on s’ha presentat una programació que inclou més de 40 activitats entre exposicions, tallers didàctics, visites guiades, performances, jornades tècniques, teatre i música, consolidant així un projecte que connecta creació contemporània, divulgació i identitat local.
En aquest acte inicial també s’han inaugurat dues exposicions destacades vinculades a l’ESCAL: “20 anys – 20 peces”, amb una selecció representativa del treball de l’alumnat al llarg de la trajectòria del centre, i “ESCAL en obert: Mestres de la Ceràmica Contemporània”, que posa en valor el diàleg entre formació i creació artística.
Precisament, l’ESCAL celebra aquest curs el seu 20é aniversari, que s’està commemorant amb iniciatives especials com “La peça del mes”, un projecte que apropa a la comunitat educativa obres d’artistes reconeguts i genera espais de trobada i reflexió entorn de la ceràmica contemporània. Aquesta iniciativa culminarà al maig i juny amb l’exposició simultània de diverses d’aquestes peces al vestíbul del centre.
Tres segles liderant la ceràmica
El cicle Maig Ceràmic s’ha consolidat com una de les principals eines de difusió del llegat de la Reial Fàbrica del Comte d’Aranda, especialment en el context del pròxim 300 aniversari de la seua fundació, que se celebrarà el 2027, una efemèride que remet a l’origen de l’actual sector industrial ceràmic del territori.
Impulsat per la regidoria de Cultura des de 2017, ha evolucionat fins a convertir-se en una proposta cultural de referència que combina divulgació històrica i creació contemporània.
El seu doble objectiu -difondre el context històric i cultural de la Reial Fàbrica i, al mateix temps, posicionar l’Alcora com a destinació cultural i turística vinculada a la ceràmica- es concreta en una programació diversa i de gran qualitat.
La programació de 2026 torna a desplegar-se en espais emblemàtics com el Museu de Ceràmica i la mateixa Reial Fàbrica, i incorpora a més cites consolidades com el Concurs Internacional de Ceràmica de l’Alcora (CICA) o el cicle de performances Terra Ceràmica.
A més, el divendres 1 de maig, coincidint amb el Dia de la Reial Fàbrica, tindrà lloc una visita comentada a la fira d’antiguitats TRESORANTIC, centrada en les peces de ceràmica de l’Alcora presents en aquest esdeveniment.
Des de l’Ajuntament es convida la ciutadania a participar en la programació i a gaudir d’una proposta cultural pensada per a tots els públics, que fa valdre el patrimoni ceràmic i la identitat de l’Alcora.