La Unió Llauradora mostra la seua profunda preocupació davant la proposta de Reglament del Parlament i del Consell Europeu que estableix un contingent aranzelari d’entrada a la UE de 500.000 tones de fruita seca (ametla, anou, pistatxo i altres) procedents dels Estats Units amb aranzel 0%.
Davant aquesta situació, l’organització ha presentat ja dues esmenes als eurodiputats en diverses reunions mantingudes aquests dies a Brussel·les perquè s’excloga als fruits de corfa del contingent aranzelari previst en l’Annex III per a garantir l’estabilitat del mercat, la continuïtat del teixit productiu mediterrani i la coherència amb els principis rectors de la política agrícola i comercial de la UE. També es demana en una segona esmena suprimir tota referència a aquests productes en el preàmbul del Reglament, a fi d’assegurar la claredat jurídica, la coherència legislativa interna i la protecció adequada d’un sector estratègic per a l’economia i el medi rural europeu. L’organització agraeix a Compromís i al seu eurodiputat valencià Vicent Marzà que ho haja vist de la mateixa forma, incloent ja entre les seues propostes les esmenes presentades per l’organització.
“Aquesta decisió suposa una amenaça greu i immediata per a la viabilitat del teixit productiu mediterrani i, en particular, per a les explotacions de secà de la Comunitat Valenciana, altament dependents de la renda agrària i de l’estabilitat del mercat interior. Les importacions massives faciliten a més que els grans industrials elaboren torrons sota marques de qualitat com el Consell Regulador IGP Torró de Xixona i Alacant on després no identifiquen la procedència del país d’origen, aprofitant-se d’una marca lligada al territori i a la proximitat per a llançar un missatge enganyós al consumidor”, assenyala Carles Peris, secretari general de LA UNIÓ.
El sector de fruita seca contribueix de manera decisiva a la cohesió territorial, el manteniment de la població en el medi rural, l’adaptació climàtica, la prevenció d’incendis forestals i la sostenibilitat del paisatge agrari europeu. A més, compleix estrictes estàndards ambientals, laborals i fitosanitaris que no són equiparables als exigits a les importacions procedents dels Estats Units, la qual cosa genera una competència deslleial que posa en risc la continuïtat de milers d’explotacions familiars. Igualment, l’absència d’una avaluació d’impacte específica per als fruits de corfa reforça la necessitat d’aplicar el principi de precaució i de protegir un sector clau per a l’economia rural i el medi ambient europeu.
L’obertura d’un contingent aranzelari de 500.000 tones amb aranzel 0% per a fruits de corfa originaris dels Estats Units constitueix un risc cert i documentat de pertorbació del mercat interior. Cal assenyalar que les dades històriques certifiquen que les importacions anuals d’aquest contingent han crescut des de l’any 2000 a raó d’un 6% anual fins a aconseguir xifres pràcticament equivalents al volum contingentat proposat, amb mitjanes anuals en l’últim quinquenni de més de 450.000 t. Això evidencia una tendència creixent que el contingent proposat no sols consolida, sinó que pot accelerar. Per tant, el contingent equivaldria a una liberalització total del mercat, amb un risc evident de sobreoferta brusca i forta pressió a la baixa sobre els preus en origen.
La utilització del contingent podria concentrar-se a més, segons el parer de LA UNIÓ, en períodes concrets, amb impactes immediatament lesius sobre la rendibilitat de les explotacions, especialment en països mediterranis on el cultiu de fruita seca es desenvolupa en condicions agroclimàtiques difícils i amb majors costos reguladors. “La viabilitat econòmica del sector és ja fràgil, milers d’explotacions familiars depenen de preus estables per a sostindre la seua activitat, i un xoc comercial d’aquesta magnitud pot desencadenar abandó rural, pèrdua d’ocupació, desertificació i retrocessos en objectius ambientals clau de la Unió”, assenyala Carles Peris, qui incideix en què “aquest sector exerceix un paper essencial en la cohesió territorial, fixació de població, prevenció d’incendis, protecció de sòls i captura de carboni. La desviació de producció cap a importacions extracomunitàries comprometria aquests béns públics que la PAC busca preservar”, conclou.
Les condicions de producció i regulació entre la UE i els Estats Units no són equiparables. Els llauradors europeus estan subjectes a normes molt més estrictes en matèria d’ús de fitosanitaris, sostenibilitat i protecció ambiental, mentre que als Estats Units es permeten substàncies prohibides en territori comunitari. Aquesta asimetria normativa crea una competència deslleial que penalitza precisament als qui compleixen els objectius ambientals. D’altra banda, el risc fitosanitari i d’innocuïtat alimentària associat a un augment sobtat d’importacions requereix reforçar controls, amb costos públics afegits i possibilitat d’introducció de plagues o contaminants com a aflatoxines.
LA UNIÓ denuncia la proposta del Parlament i Consell Europeu d’establir un contingent aranzelari de 500.000 t de fruita seca dels EUA amb aranzel 0%