Burriana lamenta l’abandó del Govern d’Espanya davant els danys de la borrasca Harry i la regressió del litoral

Burriana lamenta l’abandó del Govern d’Espanya davant els danys de la borrasca Harry i la regressió del litoral

L’Ajuntament de Burriana ha mostrat la seua profunda preocupació després de la reunió setmanal de Junta de Govern davant l’estat del litoral després del pas de la virulenta borrasca Harry, les conseqüències de la qual han deixat el litoral del municipi «danyat» a les portes de la temporada vacacional de Setmana Santa i Pasqua. Segons l’informe detallat elaborat pels serveis tècnics municipals, la força de la mar i el fort onatge han causat danys materials que ascendixen a un total de 593.258,37 euros a Burriana, mentre que el Govern d’Espanya ha donat a conéixer 1,2 milions d’ajudes estatals per a tota la província.

El document tècnic especifica que els desperfectes són greus en tot el front marítim. Entre els punts més castigats es troba el tram comprés entre el camí Masquemado i el camí d’Etxebarria, amb una valoració de danys de 186.870 euros. Així mateix, en la zona de la Serratella, la reposició de l’arena i la necessària reparació d’infraestructures aconseguixen els 163.788 euros. El temporal també ha colpejat amb duresa vials públics com el camí Serratella i el carrer les Terrasses, a més de provocar el col·lapse del sistema de drenatge agrícola i l’obstrucció de la desembocadura del riu Anna, actualment sepultada per tones d’àrids.

Davant d’esta situació, el consistori lamenta la resposta del Govern d’Espanya, que ha anunciat una partida econòmica que l’executiu local qualifica d'»insuficient». Esta ajuda es limita exclusivament a la reposició de graves, deixant sense un sol euro la reparació dels equipaments i infraestructures danyades. A este escenari se suma la paralització de l’Estratègia de protecció de la costa sud de Castelló, aprovada en 2015, i el bloqueig sistemàtic d’inversions necessàries per a la defensa del litoral de Burriana.

Entre els projectes suspesos destaca la Regeneració i Protecció de la costa al sud del port, una actuació pressupostada en 5,7 milions d’euros que preveia la construcció d’escolleres per a protegir la costa de la Serratella. Malgrat que el Ministeri va arribar a licitar-lo, el retard en la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) i la falta de pressupostos actualitzats mantenen l’obra en l’aire des de 2019. De la mateixa manera, el projecte d’Estabilització de l’entorn de la desembocadura del riu Anna, adjudicat en 2022 per 4 milions d’euros, continua sense executar-se per falta de consignació pressupostària.
Finalment, des de l’Ajuntament s’ha exigit la tramitació urgent de la reforma de la Llei de Costes per a blindar el patrimoni local i els nuclis urbans tradicionals de la província de Castelló, ja que l’actual normativa, de 1988, suposa una amenaça de demolició per a conjunts històrics i el bloqueig en el Congrés impedix dotar de seguretat jurídica els propietaris afectats.

L’alcalde de Burriana ha manifestat que «la regressió del litoral és una realitat dolorosa fruit de la inacció del Govern de Sánchez que comprovem amb cada temporal. L’aigua ja ha engolit part de la nostra costa i la falta d’espigons posa en perill no sols les nostres platges, sinó la seguretat dels habitatges, els passejos marítims i l’economia local». “És incomprensible que les ajudes siguen d’1,2 milions d’euros per a tota una província amb al voltant de 120 quilòmetres de costa quan només a Burriana els danys ascendixen a prop de 600.000 euros”, ha criticat Monferrer, qui ha postil·lat que “estes dades reflectixen la falta de compromís de Sánchez amb la protecció de les nostres platges”.