Famílies pel Valencià porta la realitat la Llei de “llibertat educativa” als centres de la Plana Baixa i adverteix que la consulta no garanteix l’escolarització en la llengua triada i atempta contra el principi d’inclusió en les aules

Famílies pel Valencià porta la realitat la Llei de “llibertat educativa” als centres de la Plana Baixa i adverteix que la consulta no garanteix l’escolarització en la llengua triada i atempta contra el principi d’inclusió en les aules

El col·lectiu Famílies pel Valencià de la Plana Baixa, format per mares i pares de l’alumnat, està portant als col·legis i instituts de la comarca la realitat de la Llei 1/2024 de “llibertat educativa” i les conseqüències de la consulta que ha convocat la Generalitat Valenciana per a la votació de la llengua base de l’escolarització per als diferents cicles formatius. Amb aquest objectiu, Famílies pel Valencià ha convocat xarrades en centres de Vila-real, la Vall d’Uixó, Onda, Betxí o Nules, entre molts altres municipis. Les xarrades, impartides per les mateixes mares i pares, pretenen apropar a les diferents comunitats educatives les implicacions de la consulta i, en última instància, difondre els avantatges de l’escolarització en valencià per animar a marcar l’opció del valencià en la consulta, que se celebrarà de manera telemàtica entre el 25 de febrer i el 4 de març.
La programació d’aquestes xarrades parteix de la premissa que, per a poder procedir amb la votació, és fonamental que abans les famílies coneguen en què consisteix la llei i les seues implicacions, tant pedagògiques, com organitzatives i lingüístiques. Amb aquest objectiu, s’han llançat també vídeos explicatius de les implicacions de la consulta en valencià, castellà i àrab. Pròximament, l’audiovisual estarà disponible també en romanés.
Entre els aspectes que destaca el col·lectiu està el fet que l’elecció d’una llengua o una altra en cap cas garanteix l’escolarització en la llengua base escollida. Les mares i pares de Famílies pel Valencià també alerten del risc que suposa la llei per a la configuració de les aules i la vulneració dels principis d’inclusió, atés que els grups es crearan a partir d’ara tenint en compte el criteri lingüístic, entre d’altres preocupacions que genera la normativa. Per exemple, què passarà amb la Xarxa Llibres per a la gratuïtat dels llibres de text o l’impacte que poden tenir en l’alumnat els canvis de grups i de professorat als quals els aboca la consulta per al curs que ve.
Quant a l’elecció del valencià com a llengua base per a l’ensenyament, el col·lectiu Famílies pel Valencià recorda que l’aprenentatge de dues llengües comporta avantatges cognitius comprovats i facilitat per a aprendre nous idiomes. També recorden que la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, l’Estatut d’Autonomia i la Constitució Espanyola, així com la Carta europea de llengües regionals o minoritàries, emparen la protecció del valencià i l’obligació dels poders públics de garantir-ne l’aprenentatge a través del sistema educatiu.
“L’escola que volem no és una escola que segrega per raó de llengua. Volem una escola plural i diversa. Mentre que triar valencià és l’única oportunitat que tindran els nostres fills i filles per a poder conèixer totes dues llengües oficials a la nostra terra, triar castellà no assegura poder ser competents en les dues llengües. El dret a saber parlar i escriure correctament valencià i castellà és dels nostres fills i filles; és un dret que els pertoca per llei i garantir aquest dret és una obligació de l’Administració que no hauria de derivar-se a les famílies”, assenyala el col·lectiu.
A més del cicle de presentacions en els centres docents, Famílies pel Valencià està mobilitzant la comunitat educativa amb altres tipus d’accions com cartelleria, informació en xarxes socials o vídeos divulgatius.

Teniu els vídeos explicatius de la llei i de la consulta en els següents enllaços:
Valencià: https://youtu.be/Ju3SIN1IgH8
Àrab: https://youtu.be/SC8vddUPS2A
Castellà: https://youtu.be/k8_ZrcHXll