Davant de la situació d’emergència que afecta nombroses famílies valencianes, des de la Confederació Gonzalo Anaya vam sol·licitar formalment a la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana la suspensió del procés de votació sobre la llengua vehicular a les escoles, previst entre el 26 de novembre i el 4 de desembre de 2024.
En aquests moments difícils, moltes famílies estan lluitant per recuperar la normalitat després de pèrdues personals, materials i professionals i considerem que, en aquest context, no és oportú demanar a les famílies una decisió com aquesta.
Des de la federació ja teníem seriosos dubtes respecte a aquesta nova llei educativa valenciana abans de la DANA. Ens preocupa que la “Llei de Llibertat Educativa” del govern valencià puga contribuir a una reducció de la presència del valencià al sistema educatiu, una situació que posa en risc la protecció de la nostra llengua en les aules.
Una qüestió educativa, no un debat popular
Considerem que aquesta decisió no hauria de recaure en les famílies. Aspectes crucials com la llengua vehicular requereixen una visió experta, liderada per pedagogs, lingüistes i altres professionals de l’educació. És impensable que les famílies tinguen potestat per decidir sobre assignatures com matemàtiques o ciències, i de la mateixa manera, la selecció de la llengua vehicular hauria de ser una qüestió tècnica i educativa, no una elecció popular.
Advertim sobre el risc que aquesta consulta suposa per a la protecció del valencià en el sistema educatiu. Una llengua no és només una eina de comunicació, sinó també una part fonamental de la identitat i cultura d’un territori. Qualsevol pas que minore la presència del valencià a les aules suposa un retrocés en la seua normalització i en la plena integració social i cultural de l’alumnat. Ens preocupa que aquesta proposta, que aparentment busca una “llibertat de tria”, en realitat puga contribuir a una reculada en l’ús del valencià i a la marginació de la nostra llengua.
A més, amb la normativa educativa anterior, el sistema garantia que tot l’alumnat valencià finalitzaria la seua etapa d’educació obligatòria amb un coneixement suficient de les dues llengües oficials —valencià i castellà— i, a més, de l’anglés. Aquest model havia estat assumit per la comunitat educativa com un compromís essencial per assegurar la igualtat d’oportunitats de l’alumnat en un món multilingüe i globalitzat.
Tanmateix, l’actual normativa no assegura aquest requisit mínim i introdueix incerteses sobre el futur domini equilibrat d’aquestes tres llengües fonamentals. Aquesta situació ens preocupa profundament, ja que considerem que limita el dret a una formació lingüística equitativa i, en conseqüència, pot situar en desavantatge certs estudiants en la seua preparació acadèmica i en el futur, en l’àmbit laboral.
Compromís amb les famílies afectades
Des de la nostra federació ens havíem compromés a oferir formació a les famílies per assegurar que es prengueren decisions ben informades, i hem decidit ajornar aquestes sessions per a dedicar els nostres esforços a donar suport a les famílies afectades, especialment en col·laboració amb FAMPA València.
Tot i que la Conselleria ha esmentat la possibilitat de posposar el procés de votació, demanem una confirmació oficial i immediata per a donar certesa a les famílies.
Així mateix, apel·lem a l’administració per tal que escolte les veus que, com la nostra, consideren que aquesta decisió pedagògica ha de ser abordada des d’una perspectiva educativa que respecte la singularitat de la nostra llengua i cultura.