La Federació d’Associacions de Pares i Mares de l’Escola Pública de les Comarques de Castelló (FAMPA Castelló Penyagolosa), que representa 253 associacions de famílies (AFA) federades de la província, ha presentat un escrit al Consell Escolar Municipal de Vila-real sol·licitant la retirada de la consulta plantejada sobre la llengua base, emparada en la nova normativa de llibertat educativa. Aquesta petició s’ha fet extensiva també al Consell Escolar Municipal de Castelló.
La FAMPA de Castelló, com a entitat majoritària i representativa de les famílies de l’escola pública de la província, ha destacat des de la seua fundació la importància de la promoció i defensa de l’educació en valencià, eix central en la seua activitat.
Així mateix, des de l’inici de la fase consultiva de la “Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa”, la federació ha defensat de manera constant la retirada de la consulta sobre la llengua base i ha participat activament en espais com la Mesa de Pares i Mares i el Consell Escolar Valencià. A més, durant la fase de consulta pública va promoure la participació activa de les seues famílies federades en la presentació d’al·legacions. Aquest esforç va contribuir a les 873 aportacions rebudes per part de ciutadans, col·lectius i entitats, que demanaven la paralització del projecte normatiu.
La nova normativa suposa una reforma profunda del model educatiu actual, que posa en risc la protecció del valencià com a llengua vehicular i la igualtat d’oportunitats per a l’alumnat. FAMPA Castelló denuncia que aquest canvi compromet l’objectiu de garantir una educació plurilingüe i equitativa.
En aquesta ocasió, la federació d’AFA presenta un escrit al Consell Escolar de Vila-real en el que destaca diversos motius per a sol·licitar, una vegada més, la retirada de la consulta:
Manca de garanties: La proposta no assegura que xiquets i xiquetes puguen tenir plaça en una classe amb la llengua vehicular triada. Açò pot vulnerar normatives com la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià i incomplir drets lingüístics com la mateixa “llibertat educativa” de la qual parla la llei.
Tampoc inclou garanties democràtiques de participació, deliberació i decisió individuals vinculants, ja que no hi ha òrgans de supervisió externs a l’administració (com un quòrum mínim de famílies o la constitució de meses electorals). A més, no es garanteixen la privacitat ni la confidencialitat, perquè els resultats i les decisions de cada família es publiquen al tauler d’anuncis
Desprotecció en el procés: Desprotecció en el procés: La consulta no inclou mecanismes per corregir errades en emplenar els ítems, com reclamacions o comissions d’escolarització. En cas d’errada, duplicitat o desacord entre els progenitors, la família perd el dret a triar la llengua d’ensenyament, i l’administració no comptabilitza les opcions de tots dos progenitors.
Impacte pedagògic i logístic: Promou un model lingüístic que no aborda les mancances per garantir la igualtat d’aprenentatge i domini de les dues llengües oficials en finalitzar l’educació bàsica, incomplint la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià i els requisits de la LOMLOE sobre competència plurilingüe.
A banda, en l’escrit enviat als consells, també s’han plantejat dubtes de les famílies federades, que aviat hauran de votar. Aquestes famílies es qüestionen diversos temes, com ara què passarà en l’àmbit pedagògic en un centre amb diferents línies lingüístiques, com garantir que els alumnes assolisquen els mateixos coneixements si estudien en models lingüístics diferents, o si una família amb bessons haurà de triar que un estudie en valencià i l’altre en castellà si estan en classes separades. També sorgeixen dubtes sobre el programa Xarxa Llibres o sobre com garantir la llibertat de tria de les famílies en col·legis amb una sola línia.
Sobre nosaltres…
La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de la província de Castelló (FAMPA Castelló Penyagolosa) és una entitat social, laica i independent, integrada actualment per 253 Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (AMPA) de les comarques de Castelló.
Som una organització oberta i voluntària, que treballa per la defensa i millora de l’educació pública, i on tenen cabuda totes les famílies de les AMPA federades de la província.